Last van de winterblues? Zo kom je van je winterdip af!

Last van de winterblues? Zo kom je van je winterdip af!

Korte dagen, lange nachten, dikke lagen bewolking en voorlopig geen warm weer in het vooruitzicht. Kost het je ‘s ochtends veel moeite om uit bed te komen? Is sporten wel het laatste waar je zin in hebt? Als je vatbaar bent voor de winterdip dan zorgen deze omstandigheden ervoor dat je je neerslachtig, moe en futloos voelt. Je hebt daadwerkelijk de neiging om je terug te trekken en een winterslaap te houden. In deze donkere, druilerige periode slaat de somberheid gemakkelijk toe. Naar schatting heeft ongeveer 10 procent van de Nederlanders last van een winterdip.

Wat is een winterdip?

Er zijn geen specifieke cijfers bekent van het aantal mensen dat last heeft van een winterdip. Wel weten we dat meer dan zo'n 500.000 Nederlanders last hebben van een winterdepressie. De cijfers van het aantal mensen met een winterdip liggen naar alle waarschijnlijkheid vele malen hoger.

Hoe het komt dat sommige mensen meer last hebben van een dipje dan andere is nog niet helemaal duidelijk. Sommige mensen zijn waarschijnlijk gevoeliger voor de seizoenomschakeling. Ook hebben vrouwen meer last van een winterdip dan mannen.

Winterdip symptomen

Door een winterdip heb je een overmatige behoefte aan slaap, maar zelfs als je meer slaapt, word je niet uitgerust wakker. Dat is niet alles, want je hebt bijvoorbeeld ook meer trek in koolhydraten. Dat verklaart waarom je met een winterdip meestal een paar kilo’s zwaarder bent. Wat eigenlijk alleen maar fijn is, want dan heb je een extra laagje tegen de kou.

Hieronder vind je de meest voorkomende symptomen;

  • Overmatige behoefte aan slaap
  • (Aanhoudende) vermoeidheid
  • Somberheid, je depressief voelen
  • Concentratieproblemen
  • Passiviteit
  • Prikkelbaar
  • Gewichtstoename
  • Minder behoefte aan seks en intimiteit
  • Niet uitgerust wakker worden (ook als je veel slaapt)
  • Minder behoefte aan sociale contacten
  • Toegenomen eetlust

Wat is de oorzaak?

Een winterdip is seizoensgebonden en heeft alles te maken met een verstoorde biologische klok. Een belangrijke oorzaak is een tekort aan daglicht. Gemiddeld hebben we zo’n 2 uur daglicht per etmaal nodig wat we via ons netvlies binnen krijgen, zelfs als de zon niet schijnt.

De dagen in de herfst en winter zijn korter en donkerder en daardoor brengen we meer tijd binnen door. We gaan in het donker naar het werk en komen in het donker weer thuis. Hierdoor kan een tekort ontstaan. Het gemiddelde huis of kantoorpand in Nederland en België laat bovendien onvoldoende daglicht binnen, zeker op sombere herfst en winterdagen. Echt daglicht krijg je pas als je buiten bent. Je lichaam moet dus even omschakelen na alle dagen van zon en veel licht. De biologische klok van je lichaam loopt hierdoor niet meer mee met je natuurlijke dag- en nachtritme.


Lichaamsprocessen bij seizoensomschakeling

Je lichaam produceert extra slaaphormonen overdag, omdat het buiten donker is. Vandaar dat je dus meer behoefte hebt aan slaap. Ook maakt je lichaam minder vitamine D aan. Een tekort aan vitaminde D kan vermoeidheid en lusteloosheid veroorzaken. Daarnaast maakt je lichaam minder serotonine aan (gelukshormoon) wat een negatief effect heeft op je stemming, eetlust, concentratievermogen en prestatievermogen. Je lichaam is dus in een staat van verwarring.


vitamine D heeft een positief effect op je humeur, je weerstand, je energie en je botten en tanden

"

Vitamine D heeft een positief effect op je weerstand, waardoor je minder snel ziek wordt. Daarnaast is er een verband tussen de aanwezigheid van voldoende Vitamine D en ons humeur, dit komt omdat het helpt met de aanmaak van endorfine, het gelukshormoon in ons lichaam. Ook zorgt vitamine D voor de opname van calcium wat erg belangrijk is bij de opbouw van sterke botten en een gezond gebit. 


Mindscopic 
EARTH’S FINEST AWARD WINNING NUTRITION™

5.0
vitamine D heeft een positief effect op je humeur, je weerstand, je energie en je botten en tanden

Vitamin D Spray

Een premium Vitamine D supplement die gemakkelijk te gebruiken is als spray (hoogst effectief in absorptie)

  • Zonlicht in een spray
  • Maximale absorptie
  • Natuurlijke frambozen smaak
  • 100% natuurlijk en veganistisch

Winterdip of winterdepressie?

Een winterdip en een winterdepressie worden nog wel eens door elkaar gehaald. We spreken van een winterdip als je last hebt van een slecht humeur door de korte dagen, dat het vroeger donker wordt of dat het klimaat verandert en je daar niet vrolijk van wordt. Je kunt dan minder zin hebben in sociaal contact, minder zin hebben om naar buiten te gaan of last hebben van te weinig energie. Sommige mensen hebben meer moeite met opstaan 's ochtends en moeten meer hun best doen zichzelf aan het werk te zetten. Het kan ook zijn dat je je even somber voelt.

De klachten van een winterdip en een winterdepressie zijn vergelijkbaar, maar bij een winterdepressie zijn ze vaak ernstiger. Zo ervaren mensen met een winterdepressie ook depressieve gevoelens, zoals neerslachtigheid en somberheid. Twijfel je of je een winterdepressie hebt? Blijf er niet mee rondlopen, maar praat erover met je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Een depressie gaat namelijk zelden vanzelf over.


Wat helpt tegen een winterdip?

Heb jij last van de winterblues? Zó kom je de koude, grauwe en grijze  maanden door:

  • Blijf niet in bed liggen. Hoe langer je in bed blijft liggen, hoe meer je biologische klok ontregeld raakt. Dus: hoe graag je ook een winterslaap zou willen houden, het is écht beter om gewoon uit bed te komen.
  • Ontbijt. Ontbijten is een signaal voor je lichaam om wakker te worden en aan de slag te gaan.
  • Ontspan. Naast voldoende bewegen is het ook belangrijk om elke dag te ontspannen. Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden.
  • Eet gezond en gevarieerd. Let op je voeding, drink voldoende water, eet een gevarieerd dieet en zorg dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.
  • Breng structuur aan in je dag. Een vast ritme zorgt ervoor dat je je biologische klok weer op de rails krijgt. Ga daarom elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.
  • Ga naar buiten. Doe dit het liefst ‘s ochtends. Dan is het daglicht namelijk relatief blauw. Blauw licht remt de aanmaak van melatonine, waardoor je je minder slaperig voelt.
  • Probeer lichttherapie. Zorg sowieso dat je ‘s ochtends wordt blootgesteld aan veel licht. Is het nog donker wanneer je wekker gaat? Overweeg dan eens een Philips Wake-up lamp die bewezen effectief de zonsopgang simuleert. Het sterke (blauwe) licht bootst daglicht effectief na, waardoor de winterdip weg blijft. Het effect is vaak na een week al merkbaar.
  • Blijf in beweging. Sporten zorgt ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt; een hormoon dat je humeur een positieve boost geeft. Ga als het kan buiten bewegen. Pak bijvoorbeeld de fiets naar kantoor, maak ‘s ochtends een stevige wandeling of ga tijdens de lunch een blokje om. 
  • Bekijk het van de zonnige kant. Elk seizoen kent zijn charmes. Zeg je winter, dan zeg je comfort food, warme chocolademelk met slagroom, kaarsen aan en onder een kleedje op de bank kruipen. Klinkt gezellig, toch? Geef niet toe aan je sombere buien maar ga activiteiten zoeken waar je geïnspireerd van raakt en blij van wordt.
  • En als laatste: Je hebt wat minder energie, ga hier spaarzaam mee om en ga dus niet in alles tot het uiterste.
5.0
deze mix van 5 stimulerende superfoods zal je energieniveau urenlang een boost geven

energy bomb

Vertrouw je op koffie om 's ochtends uit bed te komen en om de middagdip van 15.00 uur te overwinnen? Maak dan kennis met Energy Bomb van YourSuper: deze mix van 5 stimulerende superfoods zal je energieniveau urenlang een boost geven - zonder de kriebels en crashes.

  • Geeft een boost aan je energieniveau voor wel 8 uur lang
  • Een geweldig en gezond alternatief voor koffie
  • 1 lepel Energy Bomb staat gelijk aan 1 kop koffie
  • 5 energizing superfoods in 1 mix - geen toevoegingen
Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 15 =