Kom er achter hoe dopamine ons gedrag beïnvloed

Kom er achter hoe dopamine ons gedrag beïnvloed

Dopamine is een belangrijke chemische stof in de hersenen die je humeur en gevoelens van beloning en motivatie beïnvloedt. Het helpt ook bij het reguleren van lichaamsbewegingen.

Om te begrijpen waarom we gedreven worden door lekker eten, liefde, seksueel verlangen, alcohol, heroïne, pornografie, chocolade, gokken, sociale media of online winkelen, moeten we het beloningssysteem begrijpen. Wanneer het beloningscentrum van de hersenen wordt geactiveerd, komt dopamine vrij. Dopamine zorgt voor een aangenaam en plezierig gevoel. Het is dus waarschijnlijk dat we dit gedrag herhalen dat nodig is om te overleven. Dit komt omdat dopamine ons beloonde met een aangenaam gevoel.



Het beloningssysteem is een van de belangrijkste systemen in de hersenen. Het drijft ons gedrag naar plezierige prikkels zoals voedsel, seks, alcohol, etc. En het drijft ons weg van pijnlijke prikkels die meer energie of inspanning vergen (conflicten, huiswerk, etc.) Het is waar we emoties voelen en die emoties verwerken om actie te ondernemen of te stoppen. Ze wegen af of ze een gedrag wel of niet herhalen en een gewoonte vormen. 
Dopamine is een belangrijke chemische stof in de hersenen die je humeur en gevoelens van beloning en motivatie beïnvloedt

Wat is dopamine?

Dopamine is een type neurotransmitter die in de hersenen wordt aangemaakt via een proces in twee stappen. Ten eerste verandert het het aminozuur tyrosine in een stof genaamd dopa en vervolgens in dopamine. Je zenuwstelsel gebruikt het om berichten tussen zenuwcellen te verzenden. Daarom wordt het soms een chemische boodschapper genoemd. 

De juiste balans van dopamine is van vitaal belang voor zowel fysiek als mentaal welzijn. Vitale hersenfuncties die de stemming, slaap, geheugen, leren, concentratie en motorische controle beïnvloeden, worden beïnvloed door de niveaus van dopamine in het lichaam van een persoon.  Wanneer dopamine in grote hoeveelheden vrijkomt, creëert het gevoelens van plezier en beloning, wat je motiveert om een bepaald gedrag te herhalen. Je lichaam verspreidt het langs vier belangrijke paden in de hersenen. Zoals de meeste andere systemen in het lichaam, merk je het niet (of weet je er misschien zelfs niets van) totdat er een probleem is.

Een dopamine-tekort kan verband houden met bepaalde medische aandoeningen, waaronder depressie en de ziekte van Parkinson.


Dopamine en de rol in de geestelijke gezondheid

Het is moeilijk om een ​​enkele oorzaak van de meeste psychische stoornissen en uitdagingen vast te stellen. Maar ze zijn vaak gekoppeld aan te veel of te weinig dopamine in verschillende delen van de hersenen. Voorbeelden hiervan zijn:

Schizof​​​​renie -
Sommige symptomen worden veroorzaakt door te veel van deze chemische stof in bepaalde delen van de hersenen. Dit omvat hallucinaties en wanen. Gebrek aan andere delen kan verschillende symptomen veroorzaken, zoals gebrek aan motivatie en verlangen.


ADHD -

Sommige onderzoeken tonen aan dat ADHD/ADD mogelijk te wijten is aan een tekort aan dopamine. Dit probleem wordt mogelijk veroorzaakt door je genen. ADHD-medicijnen zoals methylfenidaat (Ritalin) werkt door dopamine te stimuleren.

Drugsmisbruik en verslaving -

Drugs zoals cocaïne kunnen een grote, snelle toename van dopamine in je hersenen veroorzaken. Dat voldoet in grote mate aan je natuurlijke beloningssysteem. Maar herhaaldelijk drugsgebruik verhoogt ook de drempel voor dit soort genot. Dit betekent dat je meer moet nemen om dezelfde high te krijgen. Ondertussen maken drugs je lichaam minder in staat om op natuurlijke wijze dopamine te produceren. Dit leidt tot emotionele dieptepunten als je nuchter bent.

de rol van dopamine bij drugsmisbruik

Dopamine bij andere ziekten

Het speelt ook een rol bij ziekten die geen verband houden met de geestelijke gezondheid. Een daarvan is de ziekte van Parkinson. Een ander probleem is obesitas, dat in 2013 door de American Medical Association als ziekte werd geclassificeerd.

Ziekt​​​​e van Parkinson -

Dopamine stelt neuronen in je hersenen in staat om te communiceren en bewegingen te controleren. Bij Parkinson degenereert één type neuron gestaag. Het heeft geen signaal meer om te verzenden, dus je lichaam maakt minder dopamine aan. De chemische onbalans veroorzaakt fysieke symptomen. Deze omvatten tremor, stijfheid, traagheid van spontane beweging, slecht evenwicht en slechte coördinatie. Artsen behandelen deze symptomen met medicijnen die het niveau van deze chemische stof verhogen.

Obesitas - 

Waarom kunnen zwaarlijvige mensen niet gewoon minder eten en afvallen? Zo eenvoudig is het antwoord niet. Ze kunnen obstakels tegenkomen die anderen niet hebben. Ze kunnen problemen hebben met hun natuurlijke beloningssysteem. Dit kan van invloed zijn op de hoeveelheid voedsel die ze eten voordat ze zich tevreden voelen. Onderzoeken suggereren dat bij mensen met deze aandoening het lichaam mogelijk niet voldoende dopamine en een ander feel-good hormoon, serotonine, afgeeft.

Dopamine komt vrij wanneer je hersenen een beloning verwachten.


Wanneer je een bepaalde activiteit met plezier gaat associëren, is anticiperen misschien al genoeg om het dopaminegehalte te verhogen. Denk aan voedsel, seks, winkelen of zo ongeveer alles zijn waar je van geniet. Maar dus ook bij alcohol en drugs misbruik.

Het is een cyclus van motivatie, beloning en bekrachtiging.


Hoe voel je je door dopamine?

De juiste hoeveelheid dopamine gaat meestal gepaard met een redelijk goed humeur. Het is ideaal voor leren, plannen en productiviteit. Een overstroming aan dopamine kan tijdelijke euforie veroorzaken. Dopamine draagt bij aan gevoelens van:

  • alertheid
  • focus
  • motivatie
  • geluk


Hoe merk je of je een dopamine tekort hebt?

De symptomen van een dopamine-tekort zijn afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Enkele tekenen en symptomen van aandoeningen die verband houden met een dopamine deficiëntie zijn:

Slaapgebrek 

Slaapgebrek kan het dopaminegehalte verlagen. Een studie in 2012 suggereert dat slaapgebrek kan leiden tot een merkbare vermindering van de beschikbaarheid van dopaminereceptoren in de ochtend.
verminderde concentratie en alertheid zijn enkele symptomen van een dopamine tekort


Dopamine en de stressreactie van het lichaam

In andere delen van het lichaam werkt dopamine als een soort hormoon dat catecholamine wordt genoemd. Catecholamines worden gemaakt in de bijnieren. 

Er zijn drie belangrijke catecholamines:

  1. Dopamine
  2. Epinefrine (adrenaline)
  3. Norepinephrine

Deze hormonen komen vrij in de bloedbaan wanneer het lichaam fysiek of mentaal gestrest is. Ze veroorzaken biochemische veranderingen die de zogenaamde vecht-of-vluchtreactie activeren. Dat is de natuurlijke reactie van het lichaam op echte of vermeende stress. 

Dopamine heeft veel functies buiten de hersenen. Het werkt als een vaatverwijder en helpt de bloedvaten te verwijden. Het helpt de urineproductie in de nieren te verhogen en in de alvleesklier vermindert het de productie van insuline, een hormoon dat betrokken is bij de regulering van de bloedsuikerspiegel.


Wat zijn dopamine-receptoren?

Dopamine-receptoren zijn eiwitten die in de hersenen en zenuwen door het hele lichaam worden aangetroffen. Als neurotransmitters de chemische boodschappers van de zenuwcellen zijn, dan zijn receptoren de chemische ontvangers van de zenuwcellen.

Als een dopamine-signaal een nabijgelegen neuron nadert, hecht het zich aan de receptor van die neuron. De receptor en neurotransmitter werken als een slot en een sleutel. De dopamine hecht zich aan de dopamine-receptor en geeft zijn chemische boodschap af door veranderingen in de ontvangende zenuwcel te veroorzaken.

Als een dopamine-signaal een nabijgelegen neuron nadert, hecht het zich aan de receptor van die neuron.

10 beste manieren om natuurlijk de dopamineniveaus te verhogen

Dopamine-niveaus zijn meestal goed gereguleerd in het zenuwstelsel, maar er zijn enkele dingen die je kunt doen om de niveaus op natuurlijke wijze te verhogen.

Hier zijn de top 10 manieren om het dopaminegehalte op natuurlijke wijze te verhogen.

  1. Eet veel eiwitten
  2. Eet minder verzadigd vet
  3. Consumeer probiotica
  4. Eet fluweelbonen
  5. Bewegen
  6. Zorg voor voldoende slaap
  7. Luister naar muziek
  8. Mediteer
  9. Zorg voor voldoende zonlicht
  10. Overweeg supplementen
5.0
verbeter je gemoedstoestand en je algehele welzijn

MOODMASTER™

MOODMASTER™ is wetenschappelijk ontwikkeld om de de stemming te verbeteren, stress en angst te verminderen en het gevoel van welzijn te versterken.

  • Vermindert het gevoel van stress en angst
  • Stemmingsverbetering
  • Krachtige Formule
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

Supplementen

Dopamine wordt in veel soorten voedsel aangetroffen, maar dopamine zelf kan niet vanuit de bloedbaan de hersenen binnendringen, dus het eten van voedsel dat dopamine bevat, zal de dopamineniveaus in de hersenen niet verhogen. Maar het precursormolecuul van dopamine, tyrosine, kan de bloed-hersenbarrière passeren, volgens een recensie die in november 2015 in Journal of Psychiatric Research is gepubliceerd.

Tyrosine is een aminozuur dat van nature voorkomt in eiwitrijk voedsel, zoals kaas, noten en vlees. Tyrosinesupplementen kunnen onder bepaalde omstandigheden helpen de dopamineniveaus in de hersenen te verhogen, waardoor sommigen geloven dat suppletie met tyrosine kan helpen bij neurologische en mentale gezondheidsproblemen waarbij een laag dopamine-gehalte is betrokken. In feite werd het geneesmiddel voor de ziekte van Parkinson, Levodopa, oorspronkelijk samengesteld uit één vorm van tyrosine.

Je lichaam heeft verschillende vitamines en mineralen nodig om dopamine te maken. Deze omvatten ijzer, niacine, foliumzuur en vitamine B6. 

Als je lichaam een tekort heeft aan een of meer van deze voedingsstoffen, heb je mogelijk moeite met het maken van voldoende dopamine om aan de behoeften van je lichaam te voldoen. Bloedonderzoek kan bepalen of je een tekort aan een van deze voedingsstoffen hebt. Als dat zo is, kun je naar behoefte aanvullen om je niveaus weer op te krikken. Naast goede voeding zijn verschillende andere supplementen in verband gebracht met verhoogde dopaminegehaltes. Deze supplementen bevatten magnesium, vitamine D, curcumine, oregano-extract, omega-3 essentiële vetzuren en groene thee. 

Activiteiten waarvan iemand zich gelukkig en ontspannen voelt, worden ook verondersteld het dopaminegehalte te verhogen. Deze kunnen bestaan uit lichaamsbeweging, therapeutische massage en meditatie.

Activiteiten waarvan iemand zich gelukkig en ontspannen voelt, worden ook verondersteld het dopaminegehalte te verhogen

Conclusie

Dopamine is een belangrijke chemische stof in de hersenen die je humeur en gevoelens van beloning en motivatie beïnvloedt. Het helpt ook bij het reguleren van lichaamsbewegingen. Niveaus worden over het algemeen goed gereguleerd door het lichaam, maar er zijn een paar veranderingen in voeding en levensstijl die je kunt aanbrengen om je niveaus op natuurlijke wijze te verhogen.

Een uitgebalanceerd dieet met voldoende eiwitten, vitamines en mineralen, probiotica en een matige hoeveelheid verzadigd vet kan je lichaam helpen de dopamine te produceren die het nodig heeft. Voor mensen met ziekten met dopamine-deficiëntie, zoals Parkinson, kan het eten van natuurlijke voedselbronnen van L-dopa zoals tuinbonen of Mucuna pruriens het dopaminegehalte helpen herstellen.

Levensstijlkeuzes zijn ook belangrijk. Voldoende slaap krijgen, sporten, naar muziek luisteren, mediteren en tijd doorbrengen in de zon kunnen allemaal het dopamineniveau verhogen.

Share

One thought on “Kom er achter hoe dopamine ons gedrag beïnvloed

  1. Wat een helder geformuleerd artikel. Iets wat ik zeker ga meenemen in mijn dagelijks leven. Verklaard ook een hoop waarom ik mij na het sporten zo gelukkig en voldaan voel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − zestien =