Ontdek de 13 beste anti-aging huidverzorging tips

Ontdek de 13 beste anti-aging huidverzorging tips

Al vanaf je 25ste gaat je huid tekenen van veroudering vertonen. Dit heeft te maken met dat ons eigen collageen aanmaak steeds verder af neemt, oftewel het natuurlijke verouderingsproces is van start gegaan. Collageen kun je zien als 'de lijm die je lichaam bij elkaar houdt'. De (leder)huid produceert na ons 25e levensjaar elk jaar 1% minder collageen waardoor de elasticiteit verloren gaat. Dit zie je terug in rimpels, een verslapte huid, gesprongen haarvaatjes (spinnetjes) en huid verkleuringen. Kortom, huidveroudering. Op een gegeven moment zullen we er allemaal aan moeten geloven, maar er zijn manieren om het natuurlijke verouderingsproces te vertragen. In dit artikel ontdek je 13 anti-aging huidverzorging tips voor een zo lang mogelijk mooie en jonge huid.


Een ding dat we niet kunnen veranderen, is het natuurlijke verouderingsproces. Het speelt een sleutelrol. Na verloop van tijd krijgen we allemaal zichtbare lijnen op ons gezicht. Het is normaal dat ons gezicht een deel van zijn jeugdige volheid verliest. We merken dat onze huid dunner en droger wordt. Onze genen bepalen grotendeels wanneer deze veranderingen optreden. De medische term voor dit type veroudering is ‘intrinsieke veroudering‘.

Natuurlijk, het arsenaal aan huidverzorgingsproducten zoals anti-aging lotions, serums en crèmes die je in je badkamerkastje hebt verstopt, kan het verouderingsproces vertragen. Maar als het gaat om het voorkomen en vervagen van fijne lijntjes en rimpels dan is het maken van slimme levensstijl en-huidverzorging wijzigingen hetgeen dat het échte verschil zal maken. Deze anti-aging en huidverzorging tips zijn wetenschappelijk bewezen maar ook erkend door dermatologen en schoonheidsexperts.

5.0
krijg op een natuurlijke manier een fantastische stralende huid

Forever beautiful

Ben je op zoek naar een natuurlijke manier om een fantastische, stralende huid te krijgen? Leg je favoriete crème opzij en begin met mixen - want een mooie huid begint met voeding van binnenuit! Toevoegen aan water, yoghurt, smoothies, melk, shots of dressings.

  • Bevat de 6 meest krachtige voeding boosters voor je huid
  • Verzorgt je huid van binnenuit 
  • Snel en makkelijk je dagelijkse dosis vitamine en antioxidanten
  • Heeft een heerlijke smaak

1. Sla het rietje over

Het gebruik van een rietje lijkt een onschuldige gewoonte, maar na verloop van zul je rimpels rond je mond gaan zien. ”Nippen door een rietje accentueert die gezichtsspieren waar fijne lijntjes kunnen ontstaan”, zegt Angela Lamb, MD, een assistent-professor in de dermatologie aan de Icahn School of Medicine op de berg Sinaï. Hoe meer je die spieren gebruikt, hoe duidelijker de lijnen daar zichtbaar zullen zijn, legt ze uit.

2. Roken, een echte killer voor je huid!

Voeg dit toe aan de toch al lange lijst met redenen om te stoppen. Hoewel minder ernstig dan het verminderen van de kansen op het krijgen van longkanker of hartaandoeningen, is roken ook schadelijk voor je uiterlijk. De gewoonte eist een grote tol van je uiterlijk, wat bijdraagt tot vroegtijdige huidveroudering, rimpels, gekleurde tanden en zelfs een verhoogd risico op psoriasis.

3. Eet je mooi met antioxidanten

Hoewel een gezond dieet wonderen doet voor je hele lichaam, zijn fruit en groenten met antioxidanten zoals vitamine B, A en E vooral goed voor de huid.

Antioxidanten voorkomen dat vrije radicalen het elastine en collageen van de huid afbreken, wat resulteert in een jongere, gezondere huid.

Vitamines B6 en B12 vind je voornamelijk in vis en gevogelte. Vegetariërs kunnen vitamine B6 krijgen via kikkererwten.. Tarwekiemolie, zonnebloempitten en amandelen zijn allemaal geweldige bronnen van vitamine E.

4. Gefermenteerde voedingsmiddelen

Je weet waarschijnlijk al dat voedsel zoals Kimchi, zuurkool, tempeh en andere probiotische voedingsmiddelen goed zijn voor je darmen. Zo blijkt dat ze ook voortijdige veroudering kunnen bestrijden. Schoonheidsproducten die gemaakt zijn met gefermenteerde extracten kunnen ook een verschil maken. Studies tonen aan dat producten die ingrediënten bevatten zoals gefermenteerde Gingko biloba-noot of paddenstoelenextract een verjongend effect heeft op de huid. 

5. Verminder suiker inname

Alsof het risico op obesitas, diabetes en hartaandoeningen niet genoeg is, kan suiker ook op je huid zijn tol eisen. In een onderzoek uit 2010 vonden onderzoekers een verband tussen voedingssuikers zoals glucose een grotere productie van geavanceerde glycatie-eindproducten(AGES). Geniet van suiker in kleine hoeveelheden, en richt je meer op het leiden van een actieve levensstijl en het eten van een algeheel uitgebalanceerd dieet.

antioxidanten voor een mooie huid zonder rimpels. voorkom huidveroudering.

6. Slaap op een zijden kussensloop

Katoenen en polyester kussenslopen zijn niet goed voor een gevoelige huid. Uit onderzoek blijkt dat zo'n 33% van de bevolking een gevoelige huid heeft, dus dit is een groot aandachtspuntje. Zijden en satijnen kussenslopen zijn zachter en kunnen voorkomen dat je wakker wordt met een huid die "in de kreukels ligt". Met een zijden kussensloop glijdt je huid over het kussen. Het is mogelijk dat minder wrijving op je huid de vorming van fijne lijntjes in de loop van de tijd kan vertragen. Bonus: slapen op zijde helpt ook kroeshaar te voorkomen.


7. Verminder je stress

Stressvolle situaties eisen meer dan alleen je geestelijke gezondheid. “Stress- en stress-geassocieerde hormonen zoals cortisol en adrenaline hebben bij chronische afgiften een verouderend effect op de huid. 

Onderzoek liet zien dat deze negatieve effecten beginnen op cellulair niveau. In een Nederlandse studie uit 2013 ontdekten onderzoekers bijvoorbeeld dat de cellen van mensen met een depressie sneller verouderen dan degenen die niet aan een depressie hadden geleden.

depressiviteit en angst door dopamine tekort


Psychologische stress heeft een grote, nadelige invloed op de slijtage van iemands lichaam. Resulterend in een versnelde biologische veroudering.

Om vroegtijdige veroudering te voorkomen, raad ik aan om stappen te nemen in het ontstressen van je lichaam en geest – of dat betekent om meer te slapen, yoga beoefenen of om te leren mediteren. (lees artikelen: Stress/burnout, Afvallen met Yoga, afrekenen met slaapangst en Mindfulness)


8. HUIDVERZORGING -

De kracht van Retinoiden in je huidverzorgingsritueel

Een bekend en onmisbaar ingrediënt voor huidverbetering is vitamine A vanwege het stimuleren van de gezonde celdeling. Vitamine A heeft verschillende vormen, deze worden Retinoïden genoemd, waarvan retinol misschien wel de bekendste is. Het is een van de weinig bewezen ingrediënten om het verouderingsproces zichtbaar te verminderen en het is een echte multi-tasker. Onderzoek laat namelijk zien dat vitamine A o.a. zorgt voor: 

  1. verbetering van huidstructuur waarbij fijne lijntjes en rimpels verzachten
  2. verbetering van de hydratatie van de huid
  3. een antioxidante bescherming
  4. het egaliseren van pigmentatie vlekjes 

Let op: wanneer het vernieuwen van de huid te snel gaat, kan er huidirritatie ontstaan. Het beste is om vitamine A geleidelijk op te bouwen in je (nacht)verzorgingsritueel.

yin en yang. balans vinden met yoga.


"Retinoïden keren huidcellen om en stimuleren de productie van collageen, wat leidt tot een jonger uitziende huid.”

9. huidverzorging -

Exfoliëren op de juiste manier

Exfoliëren door middel van een enzympeeling is een top skincare-strategie voor het verwijderen van de dode huidcellen en zorgen voor een stralende teint. Maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je je gezicht niet verergert tijdens het proces. Een scrub bevat kleine korrels die de huid kunnen beschadigen. Een beter alternatief is om te kiezen voor een enzympeeling op basis van papaja extracten en shea butter. (mijn favoriet: ZARQA Enzym Gezichtspeeling) Op deze manier worden de dode cellen effectief op een milde manier verwijderd zonder schurende korreltjes. Ook te vaak exfoliatie is contraproductief. 2 keer per week je huid ontdoen van dode huidcellen is meer dan genoeg. Als je huid erg gevoelig is, doe je er juist goed aan om het wat minder te doen. In dit geval is 1 keer per week meer dan voldoende. 


10. Keukenzout inruilen voor Keltisch zeezout

Je weet al dat het eten van voedsel met een hoog natriumgehalte ervoor zorgt dat je lichaam vocht vasthoudt. Hierdoor voel je je zwaar en opgeblazen. Het zou dus geen verrassing moeten zijn dat te veel keukenzout een vergelijkbaar effect in je gezicht teweegbrengt. Hierdoor krijg je een pafferig uiterlijk (bijvoorbeeld onder je ogen).

Tip! Keltisch zeezout bevat 82 mineralen en in verhouding het minst aan natrium.

11. HUIDVERZORGING -

Hydrateren wanneer je huid nog vochtig is

Hydrateren kost meer moeite dan alleen wat crème of lotion op je gezicht smeren. Al die dure anti-verouderingsproducten waarin je hebt geïnvesteerd, zullen effectiever werken als je ze op een schone, vochtige huid gebruikt, zegt Dr. Kraffert. Wanneer je uit de douche komt, breng dan binnen drie minuten hydraterende crème of lotion aan. Dit voordat het water op de huid de kans krijgt om volledig te verdampen. “Je krijgt niet alleen de voordelen van de moisturizer zelf, maar je zult ook de hydratatie van het water merken die door de huid is opgenomen,” legt hij uit. “Als je te lang wacht en het water op je huid verdampt, kan het zelfs een beetje vocht van je lichaam meenemen.”

12. HUIDVERZORGING -

rimpels voorkomen met vitamine c

In een studie uit 2007 – gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition – ontdekten onderzoekers dat mensen die vitamine C-rijk voedsel aten minder rimpels en een minder droge huid hadden dan degenen die dat niet deden.

Een vitamine C-serum kan meer merkbare voordelen bieden. “Topische vitamine C is veel belangrijker voor het voorkomen van rimpels dan orale vitamine C”, zegt Dr. Stoll.

13. HUIDVERZORGING -

zonnebrand nummer 1 tegen rimpels

Regel nummer één – draag altijd een breed spectrum SPF op je gezicht dat beschermt tegen UVA- en UVB-stralen. Regel nummer twee – eet ze! van bepaalde voedingsmiddelen is bekend dat ze lycopeen verhogen, de eigen SPF van de huid. Een antioxidant die voorkomt in tomaten en andere rode en oranje groenten en fruit, het kan je zon bescherming verhogen met maar liefst 33%. Een van de beste bronnen is tomatenpuree. Groene thee is een ander geweldig voorbeeld. Het bevat ook cafeïne waarvan men denkt dat het je risico op huidkanker helpt verminderen. Als je iets lekkers nodig hebt, zit pure chocolade van hoge kwaliteit vol met flavonoïden die je kunnen helpen beschermen tegen zonnebrand. Bonus!


5.0
krijg op een natuurlijke manier een fantastische stralende huid

Forever beautiful

Ben je op zoek naar een natuurlijke manier om een fantastische, stralende huid te krijgen? Leg je favoriete crème opzij en begin met mixen - want een mooie huid begint met voeding van binnenuit! Toevoegen aan water, yoghurt, smoothies, melk, shots of dressings.

  • Bevat de 6 meest krachtige voeding boosters voor je huid
  • Verzorgt je huid van binnenuit 
  • Snel en makkelijk je dagelijkse dosis vitamine en antioxidanten
  • Heeft een heerlijke smaak
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *