15 tips om gelukkiger in het leven te staan

15 tips om gelukkiger in het leven te staan

Het lijkt tegeltjeswijsheid, maar is wetenschappelijk onderzocht: gelukkig zijn kun je leren. Eén van de belangrijkste dingen in het leven is namelijk dat jij – en de mensen om je heen – gelukkig bent. Dit is helaas niet vanzelfsprekend en kan het zijn dat jij je soms down en neerslachtig voelt. Is dit het geval en weet jij even niet meer hoe je je beter kan voelen? Dan zijn er verschillende manieren om uit deze negatieve spiraal te komen en weer positief en blij te zijn. In dit artikel vind je 15 kleine manieren die je helpen om weer gelukkiger in het leven te staan.


Door je aandacht te trainen kun je blij zijn met minder moeite. Waarom? Je gedachten bepalen je gevoel. 

Wat je denkt bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt.

Denk maar eens aan een nare gebeurtenis in je leven. Als je dit vaak genoeg doet en het moment herbeleefd in je hoofd, voel je je al snel gestrest, down, angstig of verdrietig. Als je echter denkt aan fijne dingen of herinneringen – dingen waar je blij van wordt en waarvoor je dankbaar bent – dan voel je je al snel iets blijer en gelukkiger.

Gelukkig worden is eenvoudiger als je dit onder de knie krijgt. Houd wel in je achterhoofd dat je niet altijd super-gelukkig kunt zijn. Maar met de tips in dit artikel kun je wel snel vooruitgang boeken en vaker simpelweg blij zijn.


1. Richt je aandacht op de dingen die goed gaan

Per dag hebben we gemiddeld zo’n 60.000 gedachten. Grotendeels van deze gedachten zijn vaak negatief. Waarom? Omdat ons brein “bedraad” is om te focussen op alle dingen die niet goed gaan of onveilig voelen zodat we dit uit de weg kunnen gaan. Duizenden jaren geleden was dat iets goed, je had dat mechanisme nodig om te overleven. 

Waar leg je onbewust de focus op?

Wanneer jouw hersenen gericht zijn op schaarste, dan train je in principe je gevoel dat je tekort komt en zoek je bevestiging van het idee dat je meer ‘van alles’ nodig hebt. Door je te focussen op wat je in je leven graag anders wenst, wijs je per ongeluk alles af wat je al hebt.

Deze denkwijze leidt naar steeds meer van dezelfde gedachten, waardoor je het gevoel krijgt dat je alleen maar problemen hebt, dat niets werkt, dat andere mensen het wel allemaal hebben, wel gelukkig zijn, behalve jij. Als je nagaat dat we ongeveer 60.000 gedachten per dag hebben, dan is dat heel veel negativiteit. Wees dus bewust van je gedachten. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je gelukkig wilt worden is het slim om aandacht te geven aan dingen die je blij maken. 

5.0
verbeter je gemoedstoestand en je algehele welzijn

MOODMASTER™

MoodMaster™ is wetenschappelijk ontwikkeld om de de stemming te verbeteren, stress en angst te verminderen en het gevoel van welzijn te versterken.

  • Vermindert het gevoel van stress en angst
  • Stemmingsverbetering
  • Krachtige Formule
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek


2. Verminder je nieuwsconsumptie

Het nieuws draait voornamelijk om dingen die mis gaan. Als je veel nieuws kijkt of leest, dan wordt je wereldbeeld langzaam negatiever. Ga eens op een "nieuwsdieet" om te ervaren hoeveel lichter het leven wordt zonder al die ellende in je leven.


3. Voel je dankbaar

Schrijf op waar je vandaag dankbaar voor kunt zijn. Dit is zo’n tip die we allemaal lezen, en vervolgens niet uitvoeren. Zet je wilskracht in en doe het nu voor de verandering eens wel. Maak vanavond een lijstje met dingen waar je vandaag dankbaar voor kunt zijn en doe het morgen opnieuw. Dit werkt écht als een tierelier. Je kunt het op zijn minst een keer proberen en ervaren wat voor gevoel er door je heen gaat. 😉


4. Uit je dankbaarheid

Vertel jij je ouders wel eens hoe dankbaar je bent voor het leven dat ze je hebben gegeven? Of de manier waarop ze je hebben opgevoed? (dit geldt uiteraard helaas niet voor iedereen) Vertel je je partner hoe dankbaar je bent dat diegene in je leven is? Vertel je je vrienden weleens dat je dankbaar bent voor de vriendschap? Nee? Probeer het eens, je wordt er helemaal blij van. En jij bent niet de enige. Ja, het kan bij sommige soms wat ongemakkelijk aanvoelen om die stap te zetten en je dankbaarheid te uiten. Maar wat maakt het uit als iedereen er blij van wordt?

voel je dankbaar en word gelukkig


5. Sta vroeger op

Ga eerder naar bed zodat je vroeger op kunt staan. En ga even naar buiten om de eerste zonnestralen op te pakken. Oefen mindfulness door bijvoorbeeld stil te staan bij de geur van de ochtend, de opkomende zon, dauw op het gras. Dit kan wonderen doen voor je mentale gesteldheid en hoe jij je dag start. Wanneer het lichaam in de ochtend wordt blootgesteld aan licht, dan wordt de hypothalamus als het ware ‘wakker’. Hoe meer licht en hoe vroeger op de ochtend, des te groter dit ‘wakker-wordt-effect’ is. Het is moeilijk om hier niet gelukkig van te worden!


6. Zoek de zon op.

Bye bye winterdip, hello positive energy! We hebben zonlicht nodig om de neurotransmitter serotonine (wat ook wel ons geluksstofje wordt genoemd) aan te maken. In de eerste uren na zonsopkomst wordt de meeste serotonine aangemaakt. Een tekort aan serotonine leidt tot depressiviteit. Een winterdepressie door tekort aan zonlicht is een bekend fenomeen. 

Good health, good mood - In het voorjaar verdwijnen de verkoudheden als sneeuw voor de zon. Dat zonlicht de weerstand verbetert is al sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw bekend. Naast melatonine speelt hierbij ook vitamine D3 een grote rol. Vitamine D3 is belangrijk voor onze gezondheid. Naast weerstand, de suikerstofwisseling en bloeddruk is dit stofje dus ook betrokken bij onze stemming. Voor een “sunny feeling” zoek je dus de zon op!

een winterdepressie door een tekort aan zonlicht


7. Rust uit

Stress is een geweldige manier om je leven verschrikkelijk te maken. Het zorgt ervoor dat je minder kunt genieten van simpele dingen. Terwijl die dingen je in een kalme bui ontzettend gelukkig maken. Neem tijd om te herstellen, de boog kan niet altijd gespannen zijn.


8. Koester fijne herinneringen

We leven in een snelle maatschappij en we vergeten soms om even stil te staan en te reflecteren. Denk aan de momenten waarop je heel gelukkig was en kun je ook een stukje van dat gevoel herbeleven? Bekijk bijvoorbeeld foto’s of een video van die momenten, of praat erover met vrienden of familieleden. Deze tip kun je beter overslaan als het verleden je juist droevig of melancholisch maakt.


9. Geniet van iets kleins

Van een heerlijke kop koffie, van je huisdier, van de lentegeur, van een gesprek met een oude dame op straat. Het voelt een beetje tuttig, maar het zijn die kleine dingen in het leven die je blijdschap gedurende de dag lekker hoog houden. En het is supersimpel en helemaal gratis.

het zijn die kleine dingen in het leven die je blijdschap gedurende de dag hoog houden


10. Maak een happy list.

Maak een lijstje van alle dingen waar jij blij van wordt. Kijk hier elke dag naar (het liefst in de ochtend) en bedenk hoe je zo veel mogelijk hiervan op een dag kunt afvinken. Dit kunnen kleine dingen zijn zoals; de zon, knuffelen met een dier, een goed gesprek met een vriend, een strandwandeling en ga zo maar door. 


11. Maak een lijstje met goede eigenschappen

Waar ben jij goed in? En waar kun jij trots op zijn? Door af en toe zo’n lijstje te maken bouw je aan je zelfvertrouwen, en dat maakt je elke dag een stukje blijer.


12. Neem je leven niet zo serieus.

Ja, leven is een serieuze aangelegenheid. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd serieus genomen moet worden. Lach om jezelf, lach om rare situaties, lach om de fouten die je maakt. Door lekker licht in het leven te staan lijkt alles makkelijker te worden.


13. Zorg goed voor jezelf.

Ongezond eten draagt bij aan depressie en neerslachtigheid. Gezonde voeding heeft juist het omgekeerde effect. Als je voedsel eet dat rijk is aan aminozuren, stimuleer je de aanmaak van dopamine (de neurotransmitter die verantwoordelijk is voor onze focus, humeur, energiehuishouding en motivatie). Voorbeelden van dit voedsel zijn avocado's, bananen, zuivel, peulvruchten, zaden en noten, mager rood vlees, kip, kalkoen en zeevruchten.

Zorg er ook voor dat je (meer) antioxidanten binnenkrijgt. Antioxidanten zorgen er namelijk ook voor dat dopamine kan worden aangemaakt. Veel soorten groente en fruit zijn rijk aan antioxidanten. Denk aan: bladgroenten, oranje groenten en fruit, asperges, broccoli. Gebruik de juiste voedingsstoffen om je humeur naar een hoger niveau te tillen.

Zelf ben ik helaas echt geen groenten liefhebber. Ik heb dus andere manieren moeten uitvogelen om alsnog mijn dagelijkse dosis vitamine, mineralen en antioxidanten binnen te krijgen. Ik kreeg een tip van een orthomoleculair therapeut over een poeder van Vitakruid genaamd Supergreens. Vitakruid Supergreen is een poeder formule van 25 uitsluitend hoog geconcentreerde extracten voor de belangrijkste nutriënten. Dit levert een flinke portie aan vitaminen, mineralen, sporenelementen, antioxidanten en aminozuren. 

Ze adviseerde me om 1 maatschepje Vitakruid Supergreens te mengen met 1 maatschepje MetaMag Perzik en dagelijks hier een glas van op te drinken, het liefst in de ochtend. MetaMag Perzik is een voedingssupplement in poedervorm met extra hoge dosering magnesiumbisglycinaat- en glycerofosfaat. Deze vormen van magnesium worden als beste opgenomen en hebben een betere verdraagzaamheid dan andere magnesiumzouten. Daarnaast bevat het actieve B-vitamines, vitamine C en vitamine D. Zo krijg ik op een makkelijke, snelle én lekkere manier alle belangrijke voedingsstoffen binnen om mijn mentale en fysieke gezondheid optimaal te houden.


14. Lachen

Glimlachen is mijn favoriet. Glimlachen stimuleert de groei van hersencellen en verjongt het deel van je hersenen dat betrokken is bij leren en geheugen. Glimlachen verlaagt de bloeddruk, versterkt de immuun functie, zorgt ervoor dat er feel good hormonen (zoals serotonine etc.) vrijkomen en beschermt tegen stress, angst en depressie. Alleen al door te glimlachen, voel je je gelukkig, zelfs als je dat niet bent.

lachen is goed voor je mentale gezondheid


15. Seks en aanraking

Seksuele activiteit en aanrakingen verhogen de aanmaak van dopamine. Ook komt er een ander feel-good hormoon vrij, namelijk oxytocine. Door aanraking, knuffelen, vrijen, massage en zelfs oogcontact maak je oxytocine aan dat gevoelens van ontspanning, geluk en verbondenheid stimuleert. Oxytocine werkt ook als een neurotransmitter in de hersenen en is ook wel bekend als het knuffelhormoon, bindingshormoon en moeder-kind hormoon. Wanneer er oxytocine vrij komt zorgt dat voor een aangenaam en positief gevoel.


Conclusie

Kleine aanpassingen in je houding hebben vaak een verrassend groot effect op je humeur. Door deze eenvoudige tips toe te passen kun je gelukkig worden en je blij voelen op dagelijkse basis.

Heb jij nog een goede/leuke tips die jou helpen om gelukkiger in het leven te staan? Laat het ons weten in een reactie hieronder! 🙂

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 3 =